Straż Graniczna Komenda Główna Straży Granicznej Projekty realizowane w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji w latach 2021 - 2027 - Fundusz Azylu Migracji i Integracji

Nawigacja

Fundusz Azylu Migracji i Integracji

Projekty realizowane w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji w latach 2021 - 2027

Andrzej Kucharski
06.09.2024

 

FAMI.03.01-IZ.00-0001/24 Organizowanie powrotów przymusowych oraz powrotów dobrowolnych

W ramach projektu zaplanowano działania, których rezultatem będzie:

  • udzielone wsparcie działań powrotowych poprzez identyfikację obywateli państw trzecich, wydanie dokumentów podróży, organizację podróży,
  • zapewniona obywatelom państw trzecich opieka medyczna, psychologiczna i językowa oraz udzielone wsparcie materialne, zakwaterowanie oraz wyżywienie, jak również doradztwo i pomoc reintegracyjna,
  • doposażenie pomieszczeń w sprzęt i urządzenia, podnoszące standard istniejącej infrastruktury służącej zakwaterowaniu, przyjmowaniu lub zatrzymywaniu cudzoziemców,
  • rozbudowana i zmodernizowana istniejąca infrastruktura SG służąca przyjmowaniu, pobytowi (strzeżone ośrodki SG) lub detencji obywateli państw trzecich,
  • wybudowane i wyposażone obiekty służące wzmocnieniu zdolności SG w kluczowych aglomeracjach miejskich w zakresie zwalczania nielegalnej migracji,
  • rozbudowana i udoskonalona baza szkoleniowa SG przeznaczona do prowadzenia szkoleń rozwijających kwalifikacje przedstawicieli SG oraz służb Państw Członkowskich i Państw Trzecich.

Grupa docelowa projektu to:

  • obywatele państw trzecich, którzy nie spełniają bądź przestali spełniać warunki wjazdu i pobytu
    na terytorium państwa członkowskiego UE i wobec których wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie zobowiązania cudzoziemca do powrotu na podstawie art. 302 ust. 1 ustawy z dnia
    12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach i którzy otrzymali decyzję o zobowiązaniu do powrotu,
  • obywatele państw trzecich nielegalnie przebywający na terytorium Państwa Członkowskiego UE,
    tj. terytorium RP i którzy na podstawie dwustronnych umów lub porozumień zostaną przekazani
    do innego Państwa Członkowskiego UE na podstawie art. 303a ustawy o cudzoziemcach,
  • obywatele państw trzecich, którzy nie otrzymali jeszcze ostatecznej decyzji odmownej w sprawie swojego wniosku o zezwolenie na pobyt czasowy, legalny pobyt lub przyznanie ochrony międzynarodowej w państwie członkowskim i którzy mogą zdecydować się na dobrowolny powrót
    (z zastrzeżeniem art. 334 Ustawy o cudzoziemcach, tj. cudzoziemiec musi posiadać decyzję Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców o odmowie nadania statusu uchodźcy lub umorzeniu postepowania o ochronie międzynarodowej. Jeżeli otrzyma taką decyzję może ubiegać się o pomoc w dobrowolnym powrocie).

Cele projektu:

  • zapewnianie jednolitego stosowania dorobku prawnego Unii i priorytetów politycznych dotyczących infrastruktury, procedur i usług,
  • wspieranie zintegrowanego i skoordynowanego podejścia do zarządzania powrotami na poziomie Unii i państw członkowskich, do rozwijania zdolności w zakresie skutecznych, godnych
    i zrównoważonych powrotów oraz ograniczenia czynników zachęcających do migracji nieuregulowanej,
  • wspieranie wspomaganych dobrowolnych powrotów, poszukiwania rodzin i reintegracji, przy jednoczesnym poszanowaniu najlepszego interesu dziecka.

Wartość projektu: 186 445 007,00 PLN (w tym FAMI: 139 833 755,25 PLN)

 

FAMI.03.01-IZ.00-0002/24 Wzmocnienie współpracy z Państwami Trzecimi w zakresie identyfikacji i powrotów

W ramach projektu przewidziana jest organizacja działań dla służb migracyjnych i granicznych Państw Trzecich oraz Państw Członkowskich UE, których głównym celem będzie wzmacnianie współpracy
w zakresie przeciwdziałania nieuregulowanej migracji w ramach wsparcia działań powrotowych. Przyczynianie się do skutecznego zarządzania przepływami migracyjnymi wpłynie pozytywnie na proces wdrażania, wzmacniania i rozwijania wspólnej polityki powrotowej i wspólnej polityki migracyjnej zgodnie z odpowiednim unijnym dorobkiem prawnym. Przeprowadzenie działań dla służb migracyjnych i granicznych Państw Trzecich oraz Państw Członkowskich Unii Europejskiej da możliwość wzmocnienia zdolności potencjału służb w zakresie zarządzania migracjami oraz przyczyni się do utrzymywania wysokiego poziomu współdziałania poprzez sprawne i efektywne funkcjonowanie państwa w ramach zapewnienia bezpieczeństwa migracyjnego, zintegrowanego zarządzania granicą państwową RP, skutecznego zarządzania migracją oraz koordynacji prowadzenia spraw międzynarodowych. Przedsięwzięcia organizowane dla przedstawicieli Państw Trzecich i Państw Członkowskich Unii Europejskiej będą istotnym czynnikiem mającym wpływ na szeroko pojęte wzmocnienie zdolności potencjału służby migracyjnej i granicznej w zakresie zarządzania migracjami.

Grupą docelową projektu są obywatele Państw Trzecich znajdujący się w państwie członkowskim UE, którzy nie spełniają warunków lub przestali spełniać warunki wjazdu do państwa członkowskiego lub pobytu w tym państwie, w tym obywatele Państw Trzecich, których termin wydalenia został przesunięty zgodnie z art. 9 i art. 14 ust. 1 dyrektywy 2008/115/WE.

Cele projektu:

  • Wspieranie współpracy między odpowiednimi instytucjami zarządzającymi migracją nieuregulowaną Państw Trzecich, a właściwymi polskimi instytucjami w zakresie powrotów. Przedsięwzięcia będą miały na celu wzmacnianie zdolności tych państw do przeprowadzania powrotów cudzoziemców do kraju pochodzenia, bądź posiadanego prawa stałego pobytu.
  • Współpraca z Państwami Trzecimi, która opierać się będzie o działania prowadzone przez Europejskich Oficerów Łącznikowych do Spraw Powrotów (EURLO) na rzecz Państw Członkowskich Unii Europejskiej. W działania te zaangażowanych jest dwóch funkcjonariuszy Straży Granicznej oddelegowanych do pełnienia służby poza granicami kraju, tj. w Wietnamie oraz w Uzbekistanie (jednoczesny mandat w Tadżykistanie i Kirgistanie). Straż Graniczna ma w planach wprowadzenia Europejskiego Oficera Łącznikowego do Spraw Powrotów w Indiach oraz w Turcji.
  • Wymiana doświadczeń oraz utrzymywanie wysokiego poziomu współdziałania w przypadku działań prowadzonych z Państwami Członkowskimi UE, które pozwoli na wzajemne wykorzystanie doświadczeń w zakresie polityki powrotowej realizowanej wobec cudzoziemców.
  • Działania w zakresie identyfikacji nieudokumentowanych cudzoziemców, w ramach wizyt ekspertów do spraw potwierdzania tożsamości oraz wywiadów konsularnych, które będą pomocne szczególnie w sytuacjach trudnych, kiedy niezbędny jest wywiad z osobą zatrzymaną celem ustalenia rzeczywistego kraju pochodzenia cudzoziemca.

Rezultatem realizacji działań będzie:

  • Zainicjowanie podpisania nowych umów o readmisji pomiędzy Unią Europejską, a Państwami Trzecimi oraz wymiana doświadczeń w zakresie umów już podpisanych.
  • Zawarcie z Państwami Trzecimi bilateralnych porozumień o współpracy w zakresie powrotów oraz podpisanie protokołów wykonawczych do zawartych umów o readmisji.
  • Identyfikacja tożsamości cudzoziemców oraz uzyskiwanie dokumentów podróży na powrót do kraju pochodzenia.
  • Przeszkolenie osób ze służb migracyjnych oraz granicznych w zakresie skutecznego zarządzania migracjami.

Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 7 000 000,00 PLN (w tym FAMI: 5 250 000,00 PLN).

 

FAMI.03.01-IZ.00-0003/24    Wzmocnienie kompetencji i kwalifikacji Straży Granicznej w obszarze powrotów

W ramach projektu Wzmocnienie kompetencji i  kwalifikacji Straży Granicznej w obszarze powrotów zaplanowano  przeszkolenie ok. 2 295 osób zaangażowanych w operacje powrotowe.

Działania szkoleniowe  ukierunkowane na procedurę powrotową,  mają na celu:

- podniesienie profesjonalizmu personelu pracującego z cudzoziemcami,

- usprawnienie i skrócenie prowadzonych postępowań administracyjnych realizowanych w stosunku do cudzoziemców,

- przeprowadzenie sprawnej identyfikacji osób należących do grup szczególnie wrażliwych i zastosowanie odpowiednich algorytmów postępowania z tą kategorią osób,

- rozwój kompetencji międzykulturowych w zakresie komunikacji z cudzoziemcami,

- rozwój umiejętności w zakresie rozwiązywania konfliktów międzykulturowych, kształtowanie postaw tolerancji wobec przedstawicieli odmiennych kultur.

- podniesienie poziomu znajomości języków obcych, którymi posługuje się znaczna liczba cudzoziemców przekraczających zewnętrzną granicę UE.

Beneficjentami końcowymi projektu są:

-  Pracownicy i funkcjonariusze Straży Granicznej,

-  Pracownicy innych instytucji zaangażowanych w działania związane z problematyka powrotową.

Celem projektu jest rozwijanie profesjonalnych kompetencji i kwalifikacji funkcjonariuszy, pracowników cywilnych Straży Granicznej oraz personelu innych podmiotów zaangażowanych w operacje powrotowe
w zakresie przygotowania i prowadzenia operacji powrotowych, zarządzania procedurami i ich wdrażania.

W efekcie działań projektowych otrzymamy :

- podniesienie jakości prowadzonych postępowań administracyjnych skutkujących organizacją powrotu cudzoziemca,

- podniesienie jakości obsługi cudzoziemców oczekujących na realizację decyzji o zobowiązaniu do powrotu oraz przygotowywanych działań powrotowych.

Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 3 700 000,00 PLN (w tym FAMI: 2 775 000,00 PLN)

 

FAMI.03.01-IZ.00-0004/24   Rozbudowa oraz wdrożenie Systemu Obsługi Cudzoziemców w ramach CBD SG – etap II

W ramach rozbudowy Systemu Obsługi Cudzoziemców w ramach CBD SG (SOC) przewidziano następujące działania:

  1. Zakup sprzętu, w tym narzędzi informatycznych niezbędnych do tworzenia i rozwoju struktur oraz systemów informatycznych SG. W ramach działania powstaną nowe moduły, dedykowane obsłudze cudzoziemców, tj. PdOZ (Pomieszczenia dla Osób Zatrzymanych); Pomoc w dobrowolnym powrocie/Pomoc instytucjonalna; Identyfikacja 2; Archiwum SOC. W ramach działania zostanie również zakupiony sprzęt dla użytkowników SOC.
  2. Transport i utrzymanie w związku z realizacją działań projektowych.
  3. Zakup materiałów zużywających się oraz inne wydatki drobne.

W ramach Przebudowy budynku nr 3 w m. Nowy Sącz na potrzeby Zapasowego Węzła Telekomunikacyjnego (ZWT), przewidziano realizację robót budowlanych, instalacyjnych, zagospodarowanie terenu oraz pierwsze wyposażenie.

Grupą docelową projektu są obywatele państw trzecich, którzy nie spełniają, bądź przestali spełniać warunki na wjazd i pobyt w Państwie Członkowskim i wobec których wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie zobowiązania cudzoziemca do powrotu na podstawie art. 302.1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach i który otrzymał decyzję o zobowiązaniu do powrotu. Realizacja projektu usprawni pracę komórek właściwych w sprawach cudzoziemców we wszystkich terenowych jednostkach SG, skróci czas niezbędny na wymianę informacji oraz podjęcie decyzji, oraz zoptymalizuje proces obsługi ww. grupy docelowej, co będzie miało bezpośredni wpływ na jakość oraz czas realizowanych zadań przez SG.

Celem projektu jest:

- Rozbudowa Systemu Obsługi Cudzoziemców w ramach CBD SG (SOC);

- Przebudowa budynku nr 3 w m. Nowy Sącz na potrzeby Zapasowego Węzła Telekomunikacyjnego (ZWT).

W efekcie działań projektowych otrzymamy:

  1. Udoskonalony SOC z nowymi modułami, służący automatyzacji w procesie obsługi administracyjnej cudzoziemców.
  2. Przebudowany obiekt w Nowym Sączu, który zabezpieczy Straż Graniczną na wypadek zagrożeń jakie mogą wystąpić w obiektach IT, w tym w CWT.

Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 26 200 000,00 PLN (w tym FAMI: 19 650 000,00 PLN).

 

 

do góry