Do zadań lotnictwa SG należy także prowadzenie obserwacji statków powietrznych i obiektów latających przelatujących przez granicę państwową na małych wysokościach oraz informowanie o tych przelotach właściwych służb, monitorowanie nienaruszalności znaków i urządzeń służących do ochrony lądowej granicy państwowej, a także prowadzenie prac powietrznych związanych z osadzaniem znaków granicznych na lądzie w miejscach trudnodostępnych.
Flota powietrzna Straży Granicznej to: śmigłowce PZL-KANIA, śmigłowiec W-3AM Anakonda, śmigłowiec H-135, śmigłowiec R-44 Robinson, samoloty L-410 Turbolet, samolot M28 Skytruck, samolot M20 Mewa, samoloty PZL-104MF Wilga 2000 oraz samoloty ASP S15-1 Stemme.
Statki powietrzne SG stacjonują w 4 wydziałach lotniczych na terenie Polski. Dodatkowo Lotnictwo SG posiada własną bazę obsługową, w której realizowane są obsługi eksploatowanych statków powietrznych.
W 2022 roku została wybudowana nowoczesna baza lotnicza z zapleczem administracyjno — hangarowymo łącznej powierzchni użytkowej ponad 3 000 m2. Została przekazana do użytkowania I Wydziałowi Lotniczemu BL SG . Stacjonują w niej m.in. najnowsze samoloty Lotnictwa Straży Granicznej L- 410 Turbolet.
Statki powietrzne Lotnictwa Straży Granicznej wykorzystywane są ponadto we wspólnych operacjach koordynowanych przez Agencję Frontex, realizowanych na terytorium Polski oraz poza jej granicami, w innych państwach członkowskich. W ramach wspólnych operacji koordynowanych przez Agencję Frontex, statki powietrzne Lotnictwa Straży Granicznej realizują misje zarówno nad obszarami morskimi, jak i lądowymi. Ze względu na duże zagrożenie przestępczością zorganizowaną, polegającą na przemieszczaniu nielegalnych migrantów z krajów Afryki Północnej i Środkowej, a także państw bliskiego wschodu na terytorium krajów Unii Europejskiej, statki powietrzne Straży Granicznej wykonują zadania głównie w rejonie basenu Morza Śródziemnego oraz w innych rejonach Unii Europejskiej w zależności od potrzeb.
***
Płk SG pilot Katarzyna Arabska, bohaterka naszego filmu, pasję do latania łączy ze służbą w formacji. Była pierwszą kobietą pilotem w lotnictwie Straży Granicznej. Obecnie jest jedną z kilku pań pilotujących flotę Straży Granicznej. Karierę lotniczą rozpoczęła w wieku 16 lat od kursu szybowcowego w Aeroklubie Lubelskim, w 1989 roku. Pierwszym samolotem, na którym latała był Zlin 142. Jest absolwentką Politechniki Rzeszowskiej. Podczas studiów podnosiła kwalifikacje pilotażowe. Latała m.in. na samolotach PZL Koliber, Socata, PZL M-20 Mewa, PZL Wilga, PZL An-2. Uzyskała licencję zawodowego pilota samolotowego oraz uprawnienia do lotów na samolotach wielosilnikowych. Po studiach wybrała służbę w Straży Granicznej. Dziś jest naczelnikiem III Wydziału Lotniczego Biura Lotnictwa SG z siedzibą w Chełmie. Na co dzień siada za sterami samolotu PZL-104 MF „Wilga 2000”.
W dniu, który jest świętem całej społeczności lotniczej, życzymy polskim pilotom bezpiecznych i wysokich lotów, a pracownikom branży lotniczej oraz całej społeczności lotniczej satysfakcji z pracy na rzecz rozwoju polskiego lotnictwa i bezpieczeństwa naszej Ojczyzny.
film: Zespół Prasowy KGSG