Projekt otrzymał tegoroczną nagrodę Defender 2023 w grupie sprzętu Wojsk Specjalnych, Żandarmerii Wojskowej, Wojsk Obrony Terytorialnej, Policji, Straży Granicznej i Straży Pożarnej.
To prototyp mobilnego, wieloczujnikowego systemu obserwacyjnego przeznaczonego do zabezpieczenia strefy nadgranicznej. Po wdrożeniu uwag funkcjonariuszy SG, pojazd w styczniu wróci na kolejne testy. Jeśli wypadną one pozytywnie, formacja zakupi i wprowadzi więcej tego typu jednostek do służby. Testy w warunkach bezpośredniej ochrony granicy państwowej poprzedzą szkolenia funkcjonariuszy w zakresie obsługi pojazdu. Dokumentacja utworzona w ramach całości projektu posłuży funkcjonariuszom SG do opracowania szczegółowych wymagań, które tej klasy pjn powinien spełniać.
W obecnym prototypie nośnikiem wybudowanego systemu obserwacyjnego jest pojazd terenowy typu pickup marki ISUZU D-Max, na którym znajduje się zabudowana platforma zapewniająca start i lądowanie bezzałogowego statku powietrznego na uwięzi z osprzętem technicznym. Dodatkowo zainstalowano tam pneumatyczny maszt teleskopowy z radarem termowizyjnym, systemem anten i stacją pogodową, autonomiczny system zasilania, sterowania, kontroli i dowodzenia wraz z oprogramowaniem przystosowanym do zarządzania przez 2 operatorów za pomocą dedykowanego oprogramowania obsługiwanego na ekranach dotykowych. Zainstalowane i zintegrowane różne sensory zapewniają automatyczne wykrycie i jednoczesne śledzenie wielu poruszających się obiektów wielkości człowieka na dystansie kilku km wraz z zobrazowaniem termowizyjnym i dzienno/nocnym. Termowizyjny obraz panoramiczny o polu widzenia 360 stopni jest odświeżany, uaktualniany co 1 sekundę bez konieczności zmiany położenia kamery. Dzięki zaś zastosowaniu linii kablowej do transmisji danych i zasilania bezzałogowy statek powietrzny wznosi się na wysokość 60 m i jest w pełni odporny na zakłócenia radiowe oraz może nieprzerwanie pracować przez 8 godzin. Zintegrowane moduły radiowe na nośniku oraz bezzałogowym statku powietrznym zapewniają wykrycie i wskazanie z dużą dokładnością kierunku emisji radiowej pochodzącej z logowania telefonów komórkowych, oraz innych transmisji takich jak np. sterowanie obcych dronów, zakłócenia generowane przez przemytników mających na celu zakłócenie systemów radiowych oraz innych źródeł emisji, a także umożliwiają szyfrowaną komunikację i wysłanie obrazów do patroli w terenie na odległość do 2 km.
Projekt został zrealizowany przy udziale podmiotów przemysłowych:. Vortex Sp. z o.o., JSW Nowe Projekty S.A. oraz SZYBICKI - Sprzęt i Zabudowy Pojazdów Specjalistycznych Waldemar Szybicki.
zdj,. film: Zespół Prasowy KGSG